Totstandkoming Social Code: YouTube

Het Commissariaat voor de Media publiceerde halverwege april de resultaten van een onderzoek waarin gekeken werd naar hoe vaak merken en producten zichtbaar in beeld komen in video’s op YouTube. Naar aanleiding van deze onderzoeksresultaten besloot YouTuber Saske de Schepper contact te zoeken met het Commissariaat. Dit resulteerde in een samenwerking waarin de Schepper een groep YouTubers samenbracht om te brainstormen over richtlijnen, gefaciliteerd door het Commissariaat.

Bij de totstandkoming van de Social Code: YouTube zijn 18 online videomakers betrokken geweest. Deze initiatiefnemers zorgen met hun kanalen gezamenlijk voor meer dan 54 miljoen maandelijkse weergaven op YouTube. Tijdens de ontwikkeling van deze richtlijnen hebben meerdere partijen de kans gekregen om hun visie te geven, waaronder Multi Channel Networks, agentschappen, mediabureaus en belangenorganisaties. Het Commissariaat voor de Media liet de Universiteit van Amsterdam en Radboud Universiteit Nijmegen een literatuuronderzoek doen naar hoe transparantie over reclame kan worden vergroot. De groep YouTubers heeft zich hierdoor laten inspireren door bijvoorbeeld te letten op woordkeuze.

Op 17 november 2017 wordt de Social Code: YouTube gelanceerd, aan het begin van de Week van de Mediawijsheid. Dit zijn richtlijnen gemaakt door YouTubers, voor YouTubers. Voor de YouTuber met honderdduizenden abonnees, de online videomaker die al jaren in het vak zit en de ambitieuze creator die net begint. De richtlijnen zijn geen officiële regels, het zijn handvaten voor iedereen die transparant wil zijn over reclame in zijn of haar video’s. Op de website desocialcode.nl staan de richtlijnen en kunnen online videomakers zich aansluiten. Deze website is gefinancierd door de groep initiatiefnemers en het Commissariaat voor de Media.

De Social Code: YouTube creëert duidelijkheid voor online videomakers, maar ook voor kijkers, ouders van minderjarige kijkers, bedrijven die YouTubers vertegenwoordigen en adverteerders. Deze ontwikkeling draagt bij aan de professionalisering van de YouTube Community in Nederland, zorgt voor zelfregulering en helpt YouTubers zich voorbereiden op komende wetgeving.

Initiatiefnemers van de Social Code: YouTube